19.6.2024
Kamuxin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat Mersua, luottavat Toyotaan ja pitävät Volvoa turvallisena. Ruotsalaiset ajavat edelleen eniten Volvolla, mutta positiivisia mielikuvia tarkastellessa Volvon ylivoimaisuus ei olekaan täysin itsestäänselvyys.
Vaikka suomalaisten ja ruotsalaisten mielikuvat autoista poikkeavatkin jonkin verran toisistaan, auton ostopäätökseen vaikuttavissa asioissa suomalaiset ja ruotsalaiset ovat samaa mieltä, selviää Kamuxin teettämästä Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2024 -tutkimuksesta.
”Auton ostopäätökseen vaikuttavissa asioissa suomalaiset ja ruotsalaiset ovat melko samanmielisiä. Turvallisuus on tärkeintä molemmille, mutta erityisesti sitä korostavat ostopäätöksessään ruotsalaiset. Turvallisuuden jälkeen valintakriteereiksi nousevat molemmissa maissa miellyttävät ajo-ominaisuudet, edulliset käyttökustannukset, hyvä huoltohistoria ja auton pieni kulutus”, Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu kertoo.
Lue lisää: Millaiset lisävarusteet parantavat auton turvallisuutta?
Suomalaiset ajavat eniten Toyotalla (12 %), Volkswagenilla (10 %) ja Volvolla (8 %). Vuonna 2023 Fordin rinnalla (7 %) komeilleet BMW (6 %), Audi (6 %) ja Nissan (5 %) ovat menettäneet vuodessa suosiotaan. Suomalaisten mielikuvissa Volvo (38 %) on kaikkein turvallisin automerkki ja Toyota toiseksi turvallisin (10 %), mutta luotettavuudessa Toyota (24 %) on ykkönen ja Volvo jää kakkoseksi (15 %).
Ruotsalaisten ylivoimainen kestosuosikki on yhä Volvo, jolla ajaa 22 % länsinaapureistamme. Suomalaisten tapaan myös ruotsalaiset suosivat Volkswagenia (11 %), kun taas suomalaisten ykkössuosikki Toyota on Ruotsissa vasta kolmanneksi suosituin (7 %).
Luotettava ei ole synonyymi tyylikkäälle, siitä suomalaiset ja ruotsalaiset näyttävät olevan samaa mieltä. Molemmissa maissa mielikuvissa tyylikkäimmäksi mielletään BMW, jota pidetään myös kalleimpana. Kolmanneksi tyylikkäimpänä pidetään molemmissa maissa Mercedes-Benziä. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Suomessa toiseksi tyylikkäimmäksi mielletään Audi, kun Ruotsissa se on Porsche. Volvon suomalaiset arvioivat neljänneksi tyylikkäimmäksi merkiksi, kun ruotsalaiset pitävät sitä vasta kuudenneksi tyylikkäimpänä. Volkswagen, joka on Suomen listalla kahdeksas, ei mahdu edes Ruotsin TOP10-listalle.
”Perheauto-mielikuva liitetään molemmissa maissa ylivoimaisesti useimmiten Volvoon. Näin ajattelee suomalaisista 16 % ja ruotsalaisista jopa 42 %. Yhtäläinen on myös ajatus nopeasta autosta: TOP3-listalla komeilevat Porsche, BMW ja Audi. Mielikuvissa erikoisin huomio löytyy arvostetuimman automerkin kohdalta. Suomessa jopa 33 % pitää arvostettuna Mercedes-Benziä, kun Ruotsin TOP10-listalla se loistaa poissaolollaan”, Jani Koivu sanoo.
Ruotsissa Volvon ykkössija arvostetuimpana autona ei ole niin ylivoimainen kuin voisi kuvitella. Volvoa pitää arvostetuimpana autona vain 17 %, Kian ollessa hyvin lähellä kakkosena (13 %). Suomen TOP10- listalta Kia puolestaan puuttuu kokonaan. Samoin kuin Suomen listan Tesla (6:s), Lexus (7:s) ja Porsche (10:s) eivät näy lainkaan Ruotsin listalla. Yhteinen linja löytyy moderneimpana pidetystä automerkistä: molemmat arvioivat Teslan ykköseksi.
Suomessa, kauppakeskusten ja pitkien välimatkojen maassa, auton tärkein käyttötarkoitus on ostosten ja asioiden hoito (61 % vrt. ruotsalaiset 48 %). Suomalaiset (47 %) näkevät työmatka-ajon työpaikan ja kodin välillä tärkeämpänä syynä auton hankintaan kuin ruotsalaiset (42 %), kun taas sukulaisten ja ystävien luona vierailut nähdään molemmissa maissa yhtä tärkeinä (43 %).
Mökkikansana suomalaiset (33 %) pitävät auton tarpeellisuutta mökkimatkoja varten länsinaapuria (20 %) tärkeämpänä. Suomalaisista 22 % pitää erittäin tärkeänä, että auto soveltuu myös lemmikkieläinten kanssa matkustamiseen, ruotsalaisista 16 %.
Lue myös: Kesä on vetoautojen sesonkiaikaa – aina ei tarvita nelivetoa
Suomalaisten ja ruotsalaisten autohankinnassa lisävarusteiden tärkeysjärjestys eroaa toisistaan melko huomattavasti. Ilmastoinnin autoonsa haluaa jopa 86 % suomalaisista, kun tärkeänä sitä pitää vain 67 % ruotsalaisista. Suurimmat erot näkyvät vakionopeudensäätimen (suomalainen 56 % vrt. ruotsalainen 42 %), vetokoukun (38 % vrt. 44 %), ajovakautusjärjestelmän (34 % vrt. 49 %), polttoainekäyttöisen lisälämmittimen (32 % vrt. 15 %) ja pysäköintitutkan (25 % vrt. 35 %) osalta. Lämmitettävä ohjauspyöräkin jakaa mielipiteitä (9 % vrt. 18 %). Samaa tai melkein samaa mieltä ollaan peruutuskameran (39 %) tarpeellisuudesta, lämmitettävästä tuulilasista (33 % vrt. 28 %) ja navigointijärjestelmästä (20 % vrt. 19 %). Kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa kiinnostavat ruotsalaisia (12 %), mutta eivät kovinkaan paljon suomalaisia (7 %).
Syyt auton vaihtamiseen ovat suomalaisella ja ruotsalaisella pääasiassa samat, mutta ruotsalainen (12 %) vaihtaa hieman suomalaista (8 %) hanakammin autonsa ympäristösyistä ja korkeiden polttoainehintojen (11 % vs. 7 %) vuoksi.
Kamuxin teettämän tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 18-25.1.2024. Kohderyhmänä olivat 18-70 vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistivat ajokortin ja joiden taloudessa on auto sekä vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Suomessa tutkimukseen osallistui 1377 vastaajaa, joista lopulliseen kohderyhmään kuului 1000 vastaajaa. Ruotsissa osallistui 1407 vastaajaa, joista lopulliseen kohderyhmään kuului 1000 vastaajaa.
Lisätietoja: Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi