Lisätietoa sähköautojen latureista
Kamuxin kautta saat Wallen valmistamat yleisimmät laturit. Laturin valintaan vaikuttaa mm. auton malli ja sen akun kapasiteetti, latauskaapelin ja virtapistokkeen teho sekä haluttu latausnopeus. Myyjämme auttavat sinua mielellään oikean laturityypin valinnassa. Käänny siis rohkeasti Kamux-myyjäsi puoleen mieltä askarruttavissa kysymyksissä!
Järkevä hinta
Laturin ostaminen autokaupan ohessa ei maksa maltaita
Rahoitus
Halutessasi voimme sisällyttää laturin hinnan autorahoitukseen, jolloin kuukausittainen maksuerä nousee vain muutamalla eurolla
Helppous
Saat kerralla sekä käytetyn auton ja laturin avaimet käteen -periaatteella
Sähkö- ja hybridiautoja voi ladata omakotitalossa kahdella eri tavalla. Tilapäiseen lataukseen soveltuu tavallinen voimavirtapistorasia eli kodin pääsulake tai ulkopistorasian (schuko, suojamaadoitettu pistorasia) sulake. Tavallisia kodin pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkään jatkuvaa kuormitusta suurella virralla, jolloin sukosta ei voi ladata yli 8 Ampeerin latausvirralla.
Toinen vaihtoehto on asentaa kiinteä latauslaite, jolloin kyse on peruslatauksesta. Sähkö- tai hybridiauton lataaminen on kätevintä omassa kotipihassa öisin. Kotilatauksen hinta muodostuu sähkösopimuksen ja verkkoyhtiön siirtomaksun mukaan. Lue Kamuxin vinkit sähköautoilussa säästämiseen täältä.
Kotimaiset Walle-laturit ovat oiva valinta kotona lataamiseen, sillä ne on suunniteltu helppokäyttöisiksi ja pitkäikäisiksi. Walle-laturit ovat säänkestäviä ja turvallinen valinta, sillä ne valmistetaan Suomessa. Kamuxin myymät laturityypit sopivat sekä ulko- että sisäkäyttöön.
Latauskaapeleita löytyy kahdenlaisia. Mode 2 -laturi on kannettava laturi, joka sopii tavalliseen kodin pistorasiaan ja sitä voidaan käyttää silloin, kun kiinteää latausasemaa ei ole käytettävissä. Mode 3 on oletuslaturi täyssähköjen tai hybridien lataamiseen. Sitä voidaan käyttää kaikissa kiinteissä latausasemissa esimerkiksi kotona tai vaikka ostoskeskuksissa kauppareissun ajan.
Molempia latauskaapeleita eli latureita on saatavana kahdella eri liittimellä. Niiden ero perustuu auton pistokkeen malliin, joka voi olla joko Type 1 tai Type 2. Nykyään sähköautojen ja hybridien liitin on lähes poikkeuksetta Type 2 Euroopan alueella.
Mikäli epäilet mikä laturi sopii haluamaasi autoon, voit aina kääntyä Kamux-myyjäsi puoleen!
Sähköauton tai hybridin voi ladata kolmella eri tavalla:
tien päällä pikalaturilla
kotona tavallisesta kotipistorasiasta (Mode 2) tai punaisesta voimavirtaliitännästä (CEE)
kotona kiinteällä latauslaitteella (Mode 3)
Pikalataus on usein hieman normaalia kotilatausta kalliimpaa ja sopii tilanteisiin, joissa akkuun täytyy saada nopeasti lisää varausta. Pikalatauslaitteissa on aina kiinteät latauskaapelit, joihin ei tarvita erillistä kaapelia.
Auton voi ladata tilapäisesti tavallisesta kodin pääsulakkeesta tai ulkopistorasian sulakkeesta auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (eli Mode 2-latauskaapelilla). Tämä lataustapa ei sovellu jatkuvaan käyttöön, sillä se on hidasta ja voi aiheuttaa paloturvallisuusriskin. Tilapäislatausta käytettäessä on aina tärkeä varmistaa pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja latausvirran rajoittaminen.
Kiinteät latauslaitteet sopivat jatkuvaan, monta tuntia kestävään lataukseen. Ne voidaan asentaa joko seinään tai tolppaan, jolloin auto on helppo kytkeä lataukseen esimerkiksi yön yli. Kiinteä latauslaite on huomattavasti kotipistorasiaa tehokkaampi johtuen suuremmasta energiansiirtonopeudesta (kW/h). Kotilatureita on saatavana kiinteällä kaapelilla ja pistorasialla.
Suositeltavin tapa auton lataamiseen kotona on kiinteän latauslaitteen käyttö. Valintaan vaikuttavat nämä neljä asiaa:
Millaisen tehon ladattava auto pystyy ottamaan vastaan - osa täyssähköautoista kykenee vastaanottamaan 22 kW lataustehoa (toisin sanoen 3 x 32 A), kun taas suurin osa hybrideistä kykenee ainoastaan 3,7 kW (1 x 16 A) lataustehoon.
Mikä on kiinteän latauslaitteen maksimiteho - täyteen 22 kW lataustehoon kykenevät laturit eivät ole juurikaan kalliimpia kuin 3,7 kW yltävät.
Millaisen lataustehon kotisi sähköliittymä sallii - tavallisessa omakotitalossa on yleensä 3 x 25 A tai 3 x 35 A sähköliittymä, joten latausteho kannattaa usein rajoittaa 11 kilowattiin (3 X 16 A). Sähköasentaja auttaa tässä tarvittaessa.
Mikäli latauslaitteessa ei ole kiinteää kaapelia, riippuu latausteho myös kaapelista - latauskaapeleiden lähtöteho on joko yksi- tai kolmivaiheinen. 3-vaihekaapelit voivat käyttää myös 1 vaihetta. Yksivaiheisena Wallen laturit lataavat enintään 3,7 kW teholla, kun taas kolmivaiheisena latausteho voi olla jopa 11 kW.
Pähkinänkuoressa auton sisäisestä laturista, kaapelista tai kiinteästä latauslaitteesta pienin teho määrää lataustehon.
Latauskaapeleita eli latureita on saatavana kahdella eri liittimellä. Niiden ero perustuu auton pistokkeen malliin, joka voi olla joko Type 1 tai Type 2. Nykyään sähköautojen ja hybridien liitin on lähes poikkeuksetta Type 2. Type 1 -liittimellä varusteltuja autoja ovat esimerkiksi vanhemmat Nissan Leaf tai Mitsubishi Outlander -autot.
Type 2-latureita löytyy myös erikseen vain Tesloihin yhteensopivalla Tesla Chargeport -toiminnolla.
Wallen latauskaapeleita on saatavana joko 5 metrisinä tai 8 metrisinä. Pidempi kaapeli on latausmahdollisuuksista riippuen joustavampi, mutta myös painavampi. Ellet ole varma, että tarvitset latauskaapeliin lisäpituutta, valitse 5m laturi.
Jos kaipaat neuvoja missä tahansa sähkö- tai hybridiauton lataamiseen liittyvässä asiassa, olemme täällä sinua varten. Osaavat myyjämme auttavat valitsemaan juuri sinun tarpeisiisi sopivan auton ja Walle-latauslaitteen. Latausmahdollisuuksiesi ja
-toiveittesi perusteella voimme myös tilata sähköasentajan kotiisi.
Kaikki, mitä sinun täytyy tietää laturiostoksilla, ovat nämä asiat:
minkä lataustehon kotisi sähköverkko ja -liittymä sallii
minkä värisen latauslaitteen haluat - vaihtoehtoina klassisen tyylikkäät valkoinen tai musta
minkä pituisen latauskaapelin tarvitset
Me hoidamme loput!
Voit ottaa meihin yhteyttä chatissa, soittamalla, tai täyttämällä yhteydenottolomakkeemme.
Listasimme neljä asiaa jotka kannattaa muistaa, kun ostat käytetyn täyssähköauton tai hybridin.
Lue lisää blogista