12.9.2019

Vinkit bensiiniautoilijalle: miten vaikuttaa päästöjen määrään

Bensiiniautolla ajavakin voi vaikuttaa oman autoilunsa päästöihin. Auton ikä, tekniikka ja kuskin kaasujalka ovat keskeisimmät tekijät päästöjen määrässä. Myös auton kunnossapidolla on vaikutusta.

"Auton turha tyhjäkäynti ja paikoillaan olevan auton nopea liikkeelle lähtö ja kiihdyttäminen hörppäävät polttoainetta. Maanteilläkin raskas kaasujalka vie polttoainetta, tasainen ajaminen taas vähemmän. Turha kiire ja kiiruhtaminen tarkoittavat käytännössä enemmän päästöjä. Maltti on siis autoilijan ekovaltti. Myös lisävarusteiden, kuten lämmittimien ja puhaltimien harkinnanvaraisella käytöllä voi säästää polttoaineen kulutuksen myötä päästöjä, samoin kuin auton kunnosta huolehtimisella ja esimerkiksi renkaiden riittävällä ilmanpaineella", Kamuxin maajohtaja toteaa.



Auton päivityksellä voi vaikuttaa päästöihin


"Polttomoottoriautojen päästöissä on suuria eroja sen mukaan, minkäikäinen auto on ja millaista tekniikkaa siinä on käytetty päästöjen vähentämiseksi. Siksi autoja ei voi niputtaa samaan kategoriaan pelkästään niiden käyttövoiman mukaan", hän jatkaa.

Autokannan keski-ikään ehtineet, 12 vuoden ikäiset autot rekisteröitiin uusina vuonna 2007, ja silloin autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat noin 178 g/km. Vuodesta 2007 lähtien uusien bensiini- ja dieselautojen päästöt ovat vähitellen vähentyneet, ja viime vuonna vastaavat päästöt olivat noin 118 g/km.

"Tällä hetkellä liikennekäytössä olevien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 157,6 g/km. Jos oman auton päästöt ovat suuremmat, voisi miettiä seuraavan auton hankinnan kohdalla päivitystä autoon, jonka päästöt olisivat keskimääräistä lukua pienemmät. Näin jokainen voi osallistua päästövähennystalkoisiin omien mahdollisuuksiensa mukaan", hän kannustaa.



Käyttövoiman valinta käyttötarpeen mukaan


"Käytettyä autoa hankittaessa bensiiniauto on käytännöllinen ja edullinen vaihtoehto niille, jotka asuvat tai työskentelevät haja-asutusalueille tai joiden matkojen pituudet vaihtelevat lyhyestä pidempään ulottuen myös haja-asutusalueille. Bensiinikäyttöinen auto puoltaa myös paikkaansa, jos kilometrejä kertyy keskimäärin alle 1 600-1 700 kuukausitasolla. Bensiinillä matkaa taittava auto on myös koettu luotettavaksi kaikissa olosuhteissa. Kaikille ei esimerkiksi sähköautoihin siirtyminen ei tunnu ajankohtaiselta tai edes mahdolliselta, mutta valitsemalla mahdollisimman vähäpäästöisen bensiiniauton, voi matkaa tehdä hyvillä mielin", Kamux Suomen maajohtaja huomauttaa.

Perheen kakkosautoksi hän suosittelee bensiiniautoa, jos autolla ajetaan harvakseltaan ja vain lyhyempää matkaa.

"Jos kakkosauton kilometrit ovat vuositasolla muutamasta tuhannesta 10 000 kilometriin, kannattaa laskea, minkä hintaluokan auto kannattaa hankkia. Ei ehkä ole järkevää pitää suhteellisen kallista sähköautoa tai hybridiä parkissa, vaan vähäpäästöinen, pienempimoottorinen bensavehje voisi olla se oikea ratkaisu", hän jatkaa.

"Isommalla autolla ajavalle diesel tuo paremman hyötysuhteen verrattuna bensiiniin, eli samanlainen auto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja näin dieselin päästöt ovat myös vähäisemmät. Toisaalta bensiiniautot ovat yleensä pienempiä ja niillä ajetaan keskimäärin vähemmän kuin dieselautoilla", hän vertailee.



Hiilidioksidin lisäksi autoissa halutaan rajoittaa myös muita päästöjä:


Europäästöluokituksilla säädetään eri päästöjen enimmäisrajoista, ja ne koskevat muun muassa typpioksideja (NOx), hiukkaspäästöjä (PM), häkä eli hiilimonoksideja (CO) sekä hiilivetyä (HC).
Syyskuun alussa voimaan tullut, päästörajoituksiltaan entistä tiukempi Euro 6d-TEMP -normi koskee kaikkia uutena rekisteröityjä automalleja.
Käytännössä tämä tarkoittaa suoraruiskutteisiin bensiiniautoihin esimerkiksi hiukkassuodattimia, joilla saadaan vähennettyä hiukkaspäästöjä.


Viimeisimmät