6.5.2020
Tutkimusyhtiö Bilendin teettämään tutkimukseen vastasi viime vuosien tapaan yli tuhat 18–70-vuotiasta suomalaista. Tulosten perusteella akun kesto on selkeästi suomalaisille sähköauton tärkein ominaisuus, sillä sen valitsi tärkeimmäksi noin kolme vastaajaa neljästä (72 %). Vastaajat saivat valita useita ominaisuuksia.
Toiseksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousivat matalat käyttökustannukset (52 %) sekä nopea latausaika (46 %). Sen sijaan sähköauton ekologisuutta (25 %) sekä helppokäyttöisyyttä (24 %) ei pidetty niin tärkeinä ominaisuuksina.
”Tulos kertoo, että sähköautoissakin suomalainen ajattelee yhä käytännön kautta: kuinka pitkälle sillä pääsee ja kuinka paljon ajaminen maksaa. Näin kärjistetysti. Varmasti ekologisuus on monella takaraivossa, mutta muut asiat painavat vielä tällä hetkellä paljon vaakakupissa”, Kamuxin myyntipäällikkö toteaa.
Sähköautot ovat Suomessa vuosi toisensa jälkeen kasvava puheenaihe ja tämä näkyy myös autokaupoilla. Kiinnostus sähköautoja sekä hybridejä kohtaan onkin kasvanut asiakkaiden keskuudessa ja yhä useammin heillä on mielessään tietyt kysymykset. Myös silloin sähköautojen ominaisuuksista halutaan usein tietää, vaikka lopullinen ostopäätös kohdistuisikin bensiini- tai dieselkäyttöiseen menopeliin.
”Ihmisiä kiinnostaa nyt selkeästi aiempaa enemmän sähköautojen kapasiteetti, akun kesto ja kuinka pitkään yhdellä latauksella pääsee ajamaan. Erityisesti tuo toimintasäde on sellainen, että se toistuu tiuhaan ja siitä ollaan hyvin kiinnostuneita,” hän kertoo.
Myyntipäällikön mukaan asiakkaat ovat hyvin aiheeseen jo perehtyneitä ja tietävät autoista paljon. Varsinaisia ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan ei ole, mutta usein asiakas pohtii, miten markkinat heilahtelevat sähköautojen yleistyessä, ja kuinka murros näkyy yhtäältä autojen hinnoissa ja toisaalta latausverkoston laajenemisessa.
Kuitenkin, vaikka sähköauton ominaisuuksiin liittyvät tekniset kysymykset ovat yleistymään päin, Kamuxin myyntipäällikön mukaan on yhä olemassa kaksi vakiokysymystä, jotka asiakas haluaa kysyä vuodesta toiseen.
”Auton hinta ja sen historia. Ne ovat sellaisia, että ilman niitä kaupantekotilanne voi mennä hiukan hankalaksi. Näiden kahden lisäksi itse suosittelen, että sähköautoa ostaessa kysyy myös akun kapasiteetista ja takuusta sekä siitä millainen latauskyky akussa on eli onko autossa pikalataustoimintoa. Hyvä automyyjä tosin selvittää nämä tiedot asiakkaan puolesta.”
Suomalaiset Autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13-17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18-70 vuotiaat suomalaiset, jotka omistivat ajokortin ja joiden taloudessa on auto sekä vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Yhteensä lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.