8.6.2020
Vetokoukku on erityisen tärkeä miesvastaajille, joista peräti yli kolmannes pitää sitä erittäin tärkeänä ja lisäksi 28 prosenttia melko tärkeänä. Naisista puolestaan noin viidennes vastaa sen olevan todella tärkeä ja 28 prosenttia toissijaisen tärkeä ostokriteeri. Vetokoukku on siinä mielessä poikkeuksellinen varuste, että se on yksi ainoastaan kolmesta annetusta vaihtoehdosta, jonka miehet kokevat tärkeämmäksi kuin naiset. Kaksi muuta ominaisuutta ovat riittävän suuri tavaratila sekä suuret matkustamon sisätilat ja tarpeeksi monta istumapaikkaa.
”Tutkimustuloksista käy ilmi, että naiset ovat paljon vaativampia auton ostajia kuin miehet. Naisvastaajien kriteerilista vaikuttaa huomattavasti pidemmältä kuin miesten vastaava. Moni mies tuntuu ajattelevan, että kunhan on vetokoukku ja paljon tilaa, niin sillä kyllä pärjää! Kaikki muu, mukaan lukien taloudelliset yksityiskohdat ja auton luotettavuuteen vaikuttavat seikat, ovat naisille ensisijaisen tärkeitä useammin kuin miehille”, sanoo Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu.
Jani Koivu pitää vain hyvänä asiana, että autokaupoille tähyävä kuluttaja on selvittänyt itselleen, mitä kaikkea autoltaan haluaa. Tämä helpottaa asiointia liikkeessä, kun myyjä saa heti kiinni siitä, minkälainen menopeli on toiveissa. Koivu on kuitenkin huomannut, kuinka herkästi alkuperäinen kriteeristö voi lentää romukoppaan ostajan astuessa autoliikkeeseen.
”Tuloksia tulkitessa täytyy muistaa kyselytutkimusten luonne. Moni saattaa vastatessaan uskoa, että on viimeisen päälle käytännöllinen ja järkeen tukeutuva autonostaja, mutta tunnepohjaisia käyttäytymismalleja ei sovi väheksyä. Paikan päällä itse ostotilanteessa voikin käydä niin, että kriteerit vaihtuvat lennosta: jokin tärkeältä kuulostava lisävaruste puhuttelee niin paljon, että se hyppää prioriteettilistalla korkeammalle kuin oli alun perin tarkoitus. Ostaja voi ajatella, että on valmis tinkimään jälleenmyyntiarvosta, kun tarjolla olisi lämmitettävä ratti”, Koivu antaa esimerkin.
”Siksi autokaupoille suunnistavan kannattaakin laatia muistilista, jonka ottaa mukaan autoliikkeeseen. Siihen voi palata, jos alkaa tuntua siltä, että tunne alkaa viedä mukanaan.”
Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13-17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18-70 vuotiaat suomalaiset, jotka omistivat ajokortin ja joiden taloudessa on auto sekä vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.
Suomalaisista 40 prosenttia ostaisi seuraavaksi sähkö- tai hybridiauton