11.10.2022
Sähköautoilusta puhutaan paljon, eikä suotta. Sähköstä haetaan ratkaisua liikenteen tuottamiin päästöihin. Viime vuosien aikana sähköautojen tekniikka onkin kehittynyt ja esimerkiksi autojen hinta on tullut jonkin verran alaspäin. Tesla ei ole enää ainoa vaihtoehto sähköautosta haaveilevalle.
Ihan jokaisen suomalaisen talliin täyssähköinen auto ei kuitenkaan vielä sovi. Kamux kokosi listan asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun pohdit sähköauton hankintaa.
Sähköautojen toimintamatka on pidentynyt viime aikoina. Parhaassa tapauksessa sähköautolla pääsee ajamaan noin 400 kilometriä yhdellä latauksella. Heikommallakin autolla ajaa yleensä parisataa kilometriä yhdellä latauksella. Toimintasäteeseen vaikuttaa kuitenkin moni asia. Esimerkiksi ajonopeus tai ilman lämpötila vaikuttavat siihen, kuinka pitkälle autolla todellisuudessa pääsee. Kannattaa huomata myös se, että esimerkiksi lämmitys ja ilmastointi lyhentävät auton toimintasädettä.
Jos ajat pääasiassa lyhyitä matkoja taajamassa, on sähköauton toimintasäde täysin riittävä. Useimmille kaupungeissa asuville sähköauto sopii siis oikein hyvin. Jos mielit pidemmälle, kannattaa matkaan varata riittävästi aikaa ja lisäksi myös latauspisteiden sijainnit kannattaa tarkistaa etukäteen.
Toisaalta pitkä työmatkakaan ei aina tarkoita, että sähköauto ei omaan käyttöön sopisi. Jos sinulla on esimerkiksi mahdollisuus ladata sähköautoa työpaikallasi, laajenee toimintasäde huomattavasti.
Sähköautojen hinta on tippunut viime vuosina, mutta silti useimmat sähköautot ovat perinteisiä bensa- tai dieselautoja kalliimpia. Teslat ovat toki yhä hintavia, mutta edullisempiakin vaihtoehtoja on onneksi tarjolla.
Esimerkiksi Volkswagen Golfin sähköversio maksaa usein muutamia tuhansia euroja enemmän kuin vastaava Golf ihan perinteisenä mallina. Toki markkinoille on viime vuosina tullut myös edullisia malleja, kuten Nissan Leaf tai Renault Zoe, jonka saattaa saada käytettynä noin 15 000 euron hintaan.
Toisaalta sen minkä auton hinnassa häviää, voittaa nopeasti ajokustannuksissa. Kotona ladattu sähköauto nimittäin kulkee 100 kilometriä alle 2 euron hintaan (auton kulutus 16kWh/100km ja kotisähkön hinta 12snt/kWh).
Sähköautojen julkisia latauspisteitä alkaa löytyä kattavasti jo ympäri Suomen. Eniten latauspisteitä löytyy eteläisestä Suomesta, mutta pisteitä löytyy myös käsivarren Lapista ja esimerkiksi Joensuusta. Ainoita katvealueita ovat oikeastaan Kainuu ja Pohjois-Karjala Joensuusta ylöspäin. Latausverkosto kuitenkin kehittyy jatkuvasti, joten on odotettavissa, että tulevaisuudessa sähköautoilu onnistuu missä päin Suomea tahansa. Sähköautojen julkiset lataustolpat löydät tältä kartalta.
Julkiset latauspisteet eivät kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto sähköauton lataamiseen. Sähköauton latauspiste on helppoa ja edullista hankkia myös kotiin. Tavallista pistorasiaa ei saisi käyttää sähköauton lataamiseen kuin tilapäisesti, eivätkä esimerkiksi kaikki lämmitystolpat sovellu sähköauton lataamiseen.
Kerrostalossa asuvan on puolestaan aina keskusteltava ensin taloyhtiön kanssa, ennen kuin käyttää esimerkiksi tavallista lämmitystolppaa autonsa lataamiseen. Myös latauspisteen asentamisesta on sovittava erikseen taloyhtiön kanssa.
Loppuun voidaan todeta, että sähköauto sopii hyvin sinulle, jos ajat pääasiassa lyhyitä matkoja kaupungissa ja jos pystyt järjestämään auton latauksen helposti joko kotonasi, työpaikallasi tai lähistölläsi sijaitsevassa julkisessa latauspisteessä. Lisäksi sähköautoilijan kannattaa varautua pulittamaan autokaupoilla autostaan hieman enemmän kuin perinteisen auton ostajan.
Jos sähköauto ei ole tällä hetkellä realistinen vaihtoehto omaan elämäntilanteeseesi, voit vähentää autoilusta tulevia päästöjä hankkimalla hybridiauton tai esimerkiksi kaasuauton. Voit lukea aiemman blogikirjoituksen kaasuautoilusta tästä.
Jos taas sähköauton hankkiminen tuntuu ajankohtaiselta, kurkkaa Kamuxilla myynnissä olevat sähköautot tästä linkistä.