26.10.2021

Nämä ovat hyödyllisimmät lisävarusteet

Kun puhutaan auton lisävarusteita, lähes jokaiselta löytyy oma mielipide asiasta. Toinen vannoo erikoisvanteiden ja spoilereiden nimeen, toinen taas pitää kaikkia ulkoisia härpäkkeitä turhina. Toinen ei kaipaa autoonsa ylimääräisiä varusteita, vaan luottaa pelkistettyyn malliin. Toiset taas ottavat mielellään vastaan kaiken ylimääräisen avun, jota lisävarusteet voivat antaa.

Kuuluitpa sitten mihin koulukuntaan hyvänsä, kannattaa pitää mielessä, että ajamisen turvallisuus riippuu aina kuljettajasta, ei niinkään lisävarusteista. Liikaa vastuuta ei siis saa erilaisten avustimien varaan antaa. Totuus on kuitenkin, että tietyt lisävarusteet saattavat helpottaa autoilijan elämää huomattavasti.

Erilaisia lisävarusteista kertovia kirjainyhdistelmiä on hurja määrä. ABS, ACC, AHB, ASC, BLIS, BSW, FCM, LDW, RCTA, SRS, UMS, yms. Montako tunnistit? Nämä kaikki kirjainyhdistelmät eivät millään voi kaikki aueta, elleivät autot ole sydämen asia. Kamuxin automyyjille autot kuitenkin sitä ovat, joten kysy rohkeasti, jos lisävarusteet mietityttävät.

Jos mahdollista, hanki autoosi ainakin nämä lisävarusteet:


Peruutus- ja pysäköintitutka

Piippaava peruutustutka löytyy nykyään lähes kaikista uudemmista autoista ja esimerkiksi ahtaissa parkkihalleissa ja taskuparkeissa se helpottaa elämää huomattavasti. Peruutuskamera peruutustutkan lisänä on aina vain parempi, sillä sen avulla kuljettaja näkee esimerkiksi parkkiruudun rajat ja sen, mitä auton takana todellisuudessa on.

Pysäköintitutka edessä on sen sijaan paljon peruutustutkaa harvinaisempi. Siitäkin on kuitenkin hyötyä, sillä kuljettajan voi olla hankalaa hahmottaa autonsa keulan mittasuhteita. Pysäköintitutka siis estää turhat kolhaisut, varsinkin jos se on yhdistetty virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmään, kuten Mitsubisheistä löytyvään UMS:ään. Myös etukameroita on olemassa, kuten myös 360-kamerajärjestelmiä, joissa etu- ja takakameran lisäksi kamerat löytyvät peilien alareunoista. Näiden avulla pystytään muodostamaan virtuaalinen 360-kuva lintuperspektiivistä, jolloin esimerkiksi ison katumaasturin pysäköinti tulee huomattavasti helpommaksi.

Jos oikein hifistellä haluaa, voi kuljettaja valita auton, jossa on myös pysäköintiavustin. Pysäköintiavustin hoitaa esimerkiksi auton taskuparkkeeraamisen lähes ilman kuljettajan apua.


Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa auton edessä olevan esteen ja jarruttaa kuljettajan puolesta estääkseen törmäyksen. Osa hätäjarrutusjärjestelmistä toimii vain kaupunkinopeuksissa, osa taas myös maantieajossa. Yhä useammin automaattiseen hätäjarrutusjärjestelmään on liitetty myös jalankulkijan tunnistus, joten auto jarruttaa automaattisesti välttääkseen törmäyksen.

Vaikka automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä parantaakin autoilun turvallisuutta, kuljettajan on silti pysyttävä valppaana liikenteessä. Järjestelmä tekee nimittäin nimensä mukaisesti vain viime hetken hätäjarrutuksia, eikä se etenkään liukkaalla kelillä välttämättä estä törmäystä täysin, vaikka sen onnistuisikin alentaa törmäysnopeutta.

Parasta on siis ajella edelleen niin kuin koko järjestelmää ei olisikaan.


Kaistavahti

Kaistavahti valvoo auton sijaintia kaistalla. Jos järjestelmä havaitsee auton ajautuvan väärälle kaistalle tai tien reunan ulkopuolelle, kaistavahti varoittaa kuljettajaa. Uudemmissa järjestelmissä kaistavahti on aktiivinen eli kaistallapitoavustin tekee myös itse korjausliikkeen.

Yhä useammin kaistavahtiin on yhdistetty myös kuolleen kulman varoitin, kuten BLIS, jolloin autossa olevat kamerat valvovat kuollutta kulmaa ja varoittavat kuljettajaa, jos tämä yrittää vaihtaa kaistaa silloin, kun kuolleessa kulmassa on toinen auto.

Kaistavahtiinkaan ei kannata luottaa sataprosenttisesti, sillä se ei välttämättä toimi esimerkiksi pyöräilijöiden kanssa tai heikoissa keliolosuhteissa tai jos tiemaalaukset puuttuvat. Kuollut kulma kannattaa myös edelleen tarkistaa päätä kääntämällä.


Lohko- ja sisätilanlämmitin

Lohko- ja sisätilanlämmittimet ovat lähes ehdottomat Suomen talviolosuhteissa. Kylmäkäynnistys rasittaa moottoria ja istuminen jäisessä autossa on muutenkin epämukavaa. Useimmista autoista löytyy joko lohkolämmitin tai webasto, mutta esimerkiksi Saksasta tai Hollannista tuoduissa autoissa sitä ei välttämättä ole.


Mukautuva vakionopeudensäädin

Vakionopeudensäädin alkaa olla autoissa jo aika peruskauraa. Mukautuvaa vakkaria eli ACC:tä ei sen sijaan ihan jokaisesta autosta löydykään. Mukautuvan vakionopeudensäätimen etuna on se, että se ajaa kuljettajan määräämää nopeutta siihen asti, että se havaitsee edessään toisen auton. Tämän jälkeen se hidastaa automaattisesti auton nopeutta niin, että auto pysyy tasaisen matkan päässä edellämenijästä. Mukautuva vakionopeudensäädin siis parantaa autoilun turvallisuutta ja estää peräänajoja.

Viimeisimmät