9.4.2021
Tämä artikkeli kuuluu Kamuxilta usein kysyttyjen kysymysten sarjaan. Pyrimme vastaamaan asiakkaitamme askarruttaviin päivän polttaviin kysymyksiin. Tällä kertaa kerromme kaistavahdin ja kaistallapitoavustimen toiminnasta.
Teknologian kehittyminen on mahdollistanut erilaisten turvallisuutta parantavien lisävarusteiden yleistymisen autoissa. Yksi näistä on kaistavahti, jonka tarkoituksena on estää auton ajautuminen epähuomiossa väärälle kaistalle. Kaistavahti varoittaa kuljettajaa kaistaviivan ylityksestä esimerkiksi äänimerkillä tai rattia täristämällä. Yhä useammassa autossa kaistavahtiin kuuluu myös kaistallapitoavustin, joka tekee itsenäisen korjausliikkeen, jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin.
Kaistavahti on suunniteltu toimimaan maantienopeuksilla ja monessa autossa se onkin mahdollista ottaa käyttöön yli 80 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä kuitenkin vaihtelee automerkeittäin ja esimerkiksi Fordin kaistavahti lakkaa toimimasta automaattisesti vasta, kun nopeus alittaa 65 kilometriä tunnissa.
Kaistavahdin toiminta perustuu tuulilasissa olevaan ja eteenpäin suunnattuun kameraan, joka lukee tiessä olevia merkintöjä, esimerkiksi kaistaviivoja. Kaistavahdin antamat varoitukset perustuvatkin siihen, miten lähelle kaistaviivaa auto omalla kaistallaan ajautuu. Kaistavahdin herkkyys on useimmissa autoissa säädettävissä ja kuljettaja voi valita, varoittaako järjestelmä jo pelkästään kaistaviivan lähestymisestä vai vasta silloin, kun auto on ylittämässä sitä.
Kaistavahti ei estä normaalia ajamista, eikä se siis reagoi kaistaviivan ylityksiin kaupunkiajossa, jyrkissä mutkissa tai vilkkua käytettäessä. Varoitusta ei tule myöskään silloin, jos kuljettaja kääntää rattia määrätietoisesti ja aktiivisesti ohjaa auton kaistaviivojen yli.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaistavahti ei ole myöskään tarkoitettu ilman käsiä ajamiseen. Monessa autossa kaistavahti kytkeytyykin automaattisesti pois päältä, jos kuljettaja ei koske rattiin tai ohjaa autoa aktiivisesti yli 10 sekuntiin.
Eri autojen kaistavahdit toimivat eri tavoilla ja ne kytketään päälle ja pois eri paikoista. Kun siis olet ostamassa uutta autoa, kannattaa tutustua kyseisen merkin ja mallin kaistavahtiin mahdollisuuksien mukaan jo koeajolla. Lisäksi auton ohjekirjasta kannattaa lukea tarkemmat tiedot kaistavahdin toiminnasta.
Etenkin kaistavahdit, jotka tekevät itse ohjausliikkeitä, saattavat yllättää uuden kuljettajan. Ohjaus saattaa jäykistyä, ohjaava liike voikin olla yllättävän jyrkkä tai siihen saattaa liittyä myös jarrutus. Kuljettajan tulisikin henkisesti varautua näihin tilanteisiin ja kyetä myös tarpeen mukaan kytkemään kaistavahti pois nopeasti sellaisissa tilanteissa, joissa se voi aiheuttaa vaaratilanteita.
Kaistavahti toimii optimaalisesti normaaleissa ajo-olosuhteissa ja niissä se voi parhaimmillaan estää onnettomuuksia ja varoittaa kuljettajaa hätätilanteista. Kaistavahti voi kuitenkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi tietyömailla ajettaessa, sillä monesti väliaikaiset kaistat on tehty kulkemaan vanhojen tiemerkintöjen päältä. Tällöin kaistavahti saattaa tulkita niitä väärin ja yrittää tehdä korjausliikkeitä, jotka ovat tilanteessa vääriä.
Myös luminen ajokeli vaikuttaa kaistavahdin toimintaan. Lumisella tiellä kaistaviivat eivät ole näkyvissä, jolloin kaistavahtikaan ei toimi. Vain osittain lumisella tiellä järjestelmä saattaa kuitenkin tulkita esimerkiksi lumiset urat kaistaviivoiksi ja pyrkiä väistämään niitä. Kuljettajan tuleekin olla liikenteessä tarkkana kaikista lisävarusteista huolimatta.
Yleisesti ottaen kaistavahti kuitenkin parantaa liikenneturvallisuutta ja sen avulla pystytään tehokkaasti estämään kuljettajan huolimattomuudesta johtuvia ulosajoja ja yhteentörmäyksiä. Kaistavahti löytyykin monesta uudemmasta autosta vakiona ja se on myös mahdollista jälkiasentaa vanhempiin autoihin.
Olisiko aika vaihtaa paremmin varusteltuun autoon? Tutustu Kamuxin laajaan käytettyjen autojen valikoimaamme.