8.6.2023
Kesäaikaan vetokykyiselle autolle löytävät usein käyttöä nekin autoilijat, jotka eivät sitä säännöllisesti kaipaa.
Pienveneen siirtoon trailerilla, mökkitöihin ja remonttikuormiin riittää tavallisesti mikä vain peräkoukulla varustettu henkilöauto. Jos välimatkat ovat pitkiä ja vetoauton tarve säännöllinen, voi olla syytä harkita järeämmän ajoneuvon hankkimista.
Vetoautokaupoille suunnatessa on hyvä muistaa, että peräkoukun voi yleensä jälkiasentaa jopa sähköautoon, mutta vetoauton tärkeintä vetokykyyn vaikuttavaa ominaisuutta, eli vetomassaa, ei voi muuttaa jälkikäteen.
Auton valmistaja määrittelee auton vetomassan, eli hinattavan kuorman enimmäispainon. Vetomassan pitää olla luonnollisesti sitä suurempi, mitä painavampaa kärryä perässä aikoo vetää. Tieto löytyy auton rekisteröintitodistuksesta, eikä siihen voi tehdä jälkikäteen muutoksia.
Tarkkana kannattaa olla, jos auto on itsessään jo kovin painava. Silloin kevyenkin peräkärryn kanssa B-ajokortissa määritetty suurin kokonaismassa saattaa ylittyä. B-kortilla ajettavan yhdistelmän kokonaismassa saa olla korkeintaan 3 500 kiloa.
Auton vetomassa, koko tai moottorin tilavuus eivät kuitenkaan kerro vetokyvystä vielä kaikkea. Usein ajatellaan, että vain isokokoiset ja isomoottoriset autot kelpaavat vetämiseen, mutta pienemmistäkin autoista voi löytyä vetämiseen tarvittavaa vääntöä.
Nelivetoinen auto on vetämiseen turvallisin ja vakain, ja se etenee huonossakin kelissä ja hankalissa paikoissa varmasti. Nelivedossa taka-akselin sivuttaissuuntainen tuenta on jämäkkä, mikä vähentää taakan sivuttaissuuntaista heiluntaa. Samasta syystä takavetoista autoa pidetään parempana vetäjänä kuin etuvetoista. Automerkeillä ja -malleilla on tässä kuitenkin suhteessa eroja, ja etuvetoisellakin vetäminen sujuu tarpeen vaatiessa.
Täyssähköautollakin voi vetää kuormia, ja käytettyjenkin sähköautojen markkinoilla alkaa löytymään vetokykyisiä sähköautoja. Ennen kauppoja on kuitenkin syytä varmistaa, salliiko valmistaja lainkaan kuormien vetämisen tai peräkoukun jälkiasennuksen, jos sitä ei ole valmiina.
Vaikka sähköautot kehittyvät tässäkin suhteessa, suurimmat sallitut vetomassat ovat yleisesti ottaen vielä melko maltillisia verrattuna polttomoottoriautoihin. Jos autolla pitää pystyä vetämään painaviakin kuormia, on syytä valita hybridi- tai polttomoottorivaihtoehto.
Peräkärryn vetäminen kasvattaa sähköautonkin energian kulutusta, eli kertalatauksella ajettavissa olevan matka lyhenee. Hyvä nyrkkisääntö on varustautua ajettavissa olevan matkan puolittumiseen, kun sähköautolla vedetään kuormaa.
Jos omasta autosta ei löydy vetokoukkua valmiina, sen voi hankkia myös jälkikäteen asennettuna. Vetokoukkuja on kolmea eri tyyppiä: kiinteä, irrotettava, ja kääntyvä vetokoukku. Sopivia koukkuja saa useimpiin henkilö-, paketti-, ja matkailuautoihin. Vetokoukku kannattaa valita auton mallin ja koukun käyttötarpeen mukaan.
Asennuksen kustannuksissa on eroja. Kiinteä vetokoukku on useimmiten edullisin malli, ja sen asentaminen on helpompaa kuin muiden koukkutyyppien.
Suomen talvi ja autoilu – tarvitaanko nelivetoa?
Nämä ovat hyödyllisimmät lisävarusteet