29.6.2021
Katumaastureiden suosio ei näytä hiipumisen merkkejä ja tarjonta onkin viime vuosina lisääntynyt huimasti. Katumaastureita on tarjolla lähes kaikissa hintaluokissa ja kaikilla automerkeillä. Valinnanvaraa siis riittää. Ostajan tehtäväksi jääkin siis vain arvioida, kuinka paljon autosta on valmis pulittamaan ja millaisia ominaisuuksia autolta kaipaa.
Suomen vaihteleviin olosuhteisiin katumaasturi on hyvä valinta. Kuoppaiset mökkitiet ja talviset kinokset vaativat autolta ainakin maavaraa ja kerran nelivetoa kokeillut tuskin enää haluaa palata etuvetoon. Katumaastureiden ominaisuudet kuitenkin vaihtelevat melko paljon ja ostajan kannattaakin ennen autokaupoille lähtöä miettiä tarkkaan, mitä kaikkea autolta vaaditaan. Tarjolla on nimittäin niin etu- kuin nelivetoakin, automaattia ja manuaalia sekä dieseliä, bensaa ja jopa ladattavaa hybridiä.
Kamux esittelee tässä blogikirjoituksessa 6 keskihintaista katumaasturia, jotka ovat löytäneet tiensä suomalaisten autotalleihin.
Ladattava hybridi Mitsubishi Outlander PHEV on löytänyt tiensä suomalaisten sydämiin. Esimerkiksi vuonna 2019 se oli kolmanneksi eniten käytettynä Suomeen maahantuotu automalli! Tämä ei ole yllättävää, kun tarkastelee Mitsubishi Outlander PHEV:iä tarkemmin.
Käytettynä tuotu Outlander PHEV on usein hyvin varusteltu ja hinta suunnilleen sama kuin vastaavanikäisellä ja vastaavilla ajokilometreillä olevalla VAG-konsernin farmariautolla. Outlander PHEV:it ovat nelivetoisia ja nillä on mahdollista ajaa useampi kymmenen kilometriä pelkällä sähköllä. Auto on myös mahdollista pikaladata ChaDeMon kautta, joka on poikkeuksellista ladattavan hybridin ollessa kyseessä, sillä pikalatausmahdollisuus on totuttu näkemään vain täyssähköautojen yhteydessä.
NEDC-mittaustavalla Outlander PHEV:in CO2-päästöt jäivät alhaisiksi, reiluun 40 g/km. Tämä takasi helläkätisen käsittelyn niin autoveron kuin ajoneuvoveron osalta. Outlander PHEV:issä on hyvin tilaa niin matkustajille kuin matkatavaroille. Alun perin seitsemänpaikkaiseksi suunniteltu "Outti" muuttuu viisipaikkaiseksi, kun kyseessä on PHEV-malli. Kolmosrivin kaksi penkkiä jäävät pois, koska akusto, laturi ja sähkömoottorit vievät tilaa varsinkin auton takaosasta. Mitsubishi Outlanderia saa myös pelkillä bensiini- ja dieselmoottoreilla varustettuna.
Katso Kamuxilla myynnissä olevat Mitsubishi Outlander PHEV:it.
Honda CR-V on noussut jo lähes klassikon asemaan keskihintaisten katumaastureiden luokassa. Se on yksi ensimmäisistä markkinoille tulleista katumaastureista ja samalla yksi suomalaisten suosikeista tässä kategoriassa. Honda CR-V on saatavissa sekä etu- tai nelivetoisena. Auto on saatavilla lisäksi joko manuaali tai automaattivaihteisena. Etenkin uudempien vuosimallien automaattivaihteisto on kerännyt paljon kehuja. Myös sisätiloja on kehuttu ja tilavan takakontin lisäksi tilaa riittää myös takapenkkiläisten jaloille.
Katso Honda CR-V valikoimamme, jos auto sinun makuusi.
Laadukas ja varma Volkswagen on monen suomalaisen valinta. Merkin katumaasturitarjontakin on laaja ja hintansa puolesta 20-30 tuhannen euron hintaluokkaan sijoittuva Tiguan edustaakin saksalaista merkkiä oikein mallikkaasti. Tiguanin perusmallissa koko ei päätä huimaa, mutta silti sisätiloista on saatu tehtyä varsin tilavat. Myös tavaratilaa saa säädettyä tarpeen mukaan syvemmäksi ja mukaan mahtuukin matkustajien lisäksi myös reilusti tavaraa. Suurin osa Tiguaneista myydään nelivetoina, mikä onkin hyvä ratkaisu Suomen talviolosuhteiden kannalta. Kaikkein vähätehoisinta mallia on tosin saatavilla myös etuvetona. Tiguania on saatavissa myös 7-paikkaisena Tiguan Allspace -mallina.
Katso Kamuxilla myynnissä olevat Volkswagen Tiguanit.
Suomalaisten ehdoton suosikki on kuitenkin Nissan Qashqai, joka on ollut useina vuosina Suomen toiseksi ostetuin auto kaikissa autokategorioissa. Qashqai sopiikin useimmille suomalaisille, sillä autosta on saatavilla useita eri varustelutasoja. Näin voit itse päättää, missä ominaisuuksissa haluat pihistellä ja mihin puolestaan panostaa. Qashqai on kerännyt kehuja etenkin hiljaisuudestaan ja ajettavuudestaan. Ajotuntumaa onkin kehuttu vakaaksi. Suomessa 80 prosenttia Qashqaista myydään 1,2 litraisella bensaturbolla, mutta tarjolla on myös tehokkaampia versioita sellaista tarvitseville.
Kurkkaa Kamuxin Nissan Qashqai -valikoima.
Toyotan suosittu RAV4-katumaasturi on omassa luokassaan harvinaisuus, sillä autoa on saatavilla myös hybridinä. Voidaan olla montaa mieltä siitä, tekeekö katumaasturi hybridistä ekologisen, etenkin kuin täysin sähköllä ajaminen onnistuu ainoastaan taajamassa. Kuitenkin hybridiversio on mielenkiintoinen tuulahdus tulevaisuudesta ja tulevina vuosina varmasti yhä useammat automerkit kiinnittävät huomiota myös katumaastureiden ekologisuuteen. Hybridiversiosta on kuitenkin todettava se, että hinta nousee näissä helposti premium-luokkaan, vaikka ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan RAV4 kuuluu edelleen keskihintaisten katumaastureiden sarjaan.
Hybridiversiossa on neliveto, mutta neljännen sukupolven Toyota RAV4 on saatavilla on myös dieselversiota, valitettavasti ainoastaan etuvetoisena. 150-heppaisella bensakoneella varustettuna Toyota RAV4 löytyy onneksi myös Suomen talveen soveltuvana nelivetona.
Etsi oma suosikksi Kamuxilla myynnissä olevien Toyota RAV4 -katumaastureiden valikoimasta.
Ford Kuga ei ehkä ole se kaikista jännittävin katumaasturi, ainakaan hillityn ulkonäkönsä perusteella. Ajettavuudeltaan tämä tyylikäs SUV kuitenkin päihittää monet muut samassa hintaluokassa pyörivät autot. Napakka ja virheetön ohjaus ovat keränneet kehuja ja auto sopiikin hyvin monenlaiseen ympäristöön aina mutkaiselta hiekkatieltä taajama- ja maantieajoonkin. Ford Kuga on perinteisesti ollut saatavilla ainoastaan nelivetona, mutta uudempia malleja on tarjolla myös etuvetoisina.
Katso Kamuxin Ford Kugat.