13.11.2023
Muuttunut maailmantilanne on nostanut sähkön hintaa, ja se luonnollisesti pohdituttaa myös sähköautoilijoita. Kokosimme kolme esimerkkiä siitä, että korkeammillakin sähkön hinnoilla sähköautolla ajaa selvästi polttomoottoria edullisemmin.
Sähköauton käytön hinta riippuu sähkön kulutuksesta ja hinnasta.
– Auton sähkönkulutukseen vaikuttavat auton merkin, mallin ja koon lisäksi esimerkiksi ajotapa ja -olosuhteet. Keskimäärin moderni sähköauto kuluttaa sadalla kilometrillä noin 20 kWh – pienemmät sähköautot vähemmän ja suuremmat enemmän. Esimerkiksi pienikulutuksinen Tesla Model 3 kuluttaa sadalla kilometrillä nopeudesta ja ajo-olosuhteista riippuen noin 12–17 kWh, kertoo maajohtaja Jani Koivu Kamuxista.
Jos viikoittainen ajomatka on alle sata kilometriä, autoa pitää ladata noin kerran viikossa.
Omakohtaisia sähköautoilun kustannuksia arvioidessa pitää kääntää katse sähkösopimuksiin. Sähkön hinnasta uutisoitaessa tarkastellaan usein pörssisähköä, jonka hinta vaihtelee tunneittain ja vaihtelut yhden vuorokauden sisällä voivat olla rajujakin. Esimerkiksi vuonna 2022 pörssisähkön hinta on vaihdellut alle 0,01 euron tasosta euron ylittäviin kilowattituntihintoihin.
– Jos tarkastellaan sähkön hintoja klo 22-07 välillä elokuussa 2022, keskihinta on pysynyt alle 0,1 €/kWh – myös silloin, kun päivällä hinta on käynyt korkealla. Pörssisähkön käyttäjän kannattaakin hyödyntää lataamisessa öisin ja viikonloppuisin tarjolla olevaa edullista hintaa. Sen voi tehdä helposti esimerkiksi puhelimeen ladattavalla sovelluksella, joka käynnistää ja lopettaa auton latauksen automaattisesti sähkön hintatason mukaan, Koivu vinkkaa.
Valtaosalla suomalaisista on kiinteä määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, jolloin pörssisähkön hinnan vaihtelut eivät vaikuta auton lataamisen kustannuksiin. Siitä huolimatta kiinteänkin sähkösopimuksen talouksissa lataaminen kannattaa ajoittaa öihin ja viikonloppuihin yleisten sähkön kulutuspiikkien tasaamiseksi.
Kiinteissä sopimuksissa sähkön hinta on yleensä 0,08-0,40 €/kWh välillä riippuen siitä, milloin sopimus on tehty. Normaalitilanteessa solmitussa määräaikaisessa sähkösopimuksessa sähkön hinta (sis. sähkön, sähkönsiirron ja verot) voi olla esimerkiksi 0,15 €/kWh. Jos määräaikaisen sähkösopimuksen joutuu tekemään epävarmempana aikana, sähkön hinta voi olla esimerkiksi 0,35 €/kWh.
Tarkastellaanpa siis konkreettisia esimerkkejä sähköauton kotilataamisen kustannuksista peilaten yllämainittuihin sähkön esimerkkihintoihin.
Esim: Tesla Model 3, Huyndai Kona, Kia Niro
Pieni tai keskikokoinen sähköauto kuluttaa sadalla kilometrillä noin 15 kWh. Kiinteän sähkösopimuksen hinnan ollessa 0,15 €/kWh, 100 kilometrin matkan taittamisen hinnaksi tulee 2,25 euroa. Jos hinta sopimuksessa onkin 0,35 €/kWh, vastaava ajomatka maksaa 5,25 euroa.
Yöllä lataava pörssisähkön käyttäjä maksaa sähköstään keskimäärin 0,10 €/kWh, joten hänen autollansa 100 kilometrin hinnaksi tulisi 1,5 euroa.
Esim: Tesla Model X
Isompi sähköauto voi suuremmilla ajonopeuksilla kuluttaa sadalla kilometrillä jopa 25 kWh. Kiinteän sähkösopimuksen hinnan ollessa 0,15 €/kWh, 100 kilometrin matkan taittamisen hinnaksi tulee 3,75 euroa. Jos hinta sopimuksessa onkin 0,35 €/kWh, vastaava ajomatka maksaa 8,75 euroa.
Yöllä lataava pörssisähkön käyttäjä maksaa sähköstään keskimäärin 0,10 €/kWh, joten hänen perheautollansa matka maksaisi 2,5 euroa.
Esim: Skoda Octavia, Toyota Avensis
Polttomoottoriautolla sadan kilometrin matka maksaa selvästi enemmän kuin sähköautolla, myös sähkön hinnan ollessa korkeammalla. Jos dieselauto kuluttaa sadalla kilometrillä 5 litraa ja dieselin hinta on 2,1 €/l, matkan hinnaksi muodostuu 10,5 euroa. Jos taas bensalla kulkevan auton kulutus on 7 litraa ja E95-bensan hinta on 2,1 €/l, matka maksaa 14,7 euroa ja 9 litran kulutuksella 18,9 euroa.