17.11.2023
Taloudellisesti epävarmoina aikoina moni autoilija pohtii, miten automatkoista ja auton omistamisesta selviäisi mahdollisimman kohtuullisin kuluin. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa, että taloudellinen ajaminen koostuu useista muuttujista. Hyvä uutinen on, että taloudellinen autoilu on usein myös turvallisempaa.
Polttoaineen tai sähkön kulutukseen voi vaikuttaa monin eri tavoin, minkä lisäksi kustannuksia voi hillitä muun muassa ehkäisemällä renkaiden turhaa kulumista. Kamux pyysi Autoliiton Teppo Vesalaista kertomaan, mitä on hyvä huomioida ennen ajoa, ajon aikana ja sen jälkeen, jotta autoilu olisi mahdollisimman taloudellista.
”Säännölliset huollot ovat erittäin tärkeitä. Lisäksi viat tulisi korjauttaa heti niiden ilmaannuttua”, Vesalainen painottaa.
Jos esimerkiksi auton alustasta alkaa kuulua kolinaa, voi esimerkiksi nivel tai tärähtelyjä vaimentava pusla olla väljistynyt. Tämä johtaa usein muun muassa siihen, että renkaiden ohjauskulmaukset ovat pielessä, jolloin myös polttoaineen kulutus lisääntyy. Lisäksi renkaat kuluvat epätasaisesti. "Lopulta täytyy ostaa ennenaikaisesti uusi rengassetti, mikä on melko kallis kustannus”, Vesalainen huomauttaa.
Myös jarrujen säännöllinen huoltaminen kannattaa, vaikka jarruhuolto ei välttämättä kuulu auton määräaikaishuolto-ohjelmaan.
”Itse pyydän erikseen jarruhuollon aina joka toisen määräaikaishuollon yhteydessä. Tällä varmistetaan, etteivät jarrut jää laahaamaan. Kun auto rullaa paremmin, se myös kuluttaa vähemmän. Rullaavuuteen vaikuttavat myös rengaspaineet, jotka tulisi tarkistaa mielellään kerran kuussa ja aina kuorman olennaisesti muuttuessa”, Vesalainen sanoo.
Huolellinen ennakointi ja suunnittelu vaikuttavat olennaisesti ajamisen taloudellisuuteen. Konkreettisimmillaan tämä tarkoittaa esimerkiksi ajomatkojen optimointia niin, että kaksi samalla suunnalla olevaa asiaa hoitaa yhdellä kertaa, jolloin säästyy ylimääräiseltä edestakaisin ajamiselta.
Talvella auton puhdistamiseen kannattaa varata aina hieman ylimääräistä aikaa, sillä turvallisuusriskin lisäksi lumikerros kasvattaa auton ilmanvastusta. Myös mahdollisen suksiboksin alle kertyneet lumet pitää siivota pois.
On myös hyvä pitää mielessä, että katolla kulkeva suksiboksi vaikuttaa ilmanvastukseen ja kasvattaa kulutusta, joten sitä ei kannata kuljettaa mukana turhaan. Vesalainen muistuttaakin, että auto ei ole varasto – kyydissä on syytä pitää vain tarpeelliset tavarat.
Tien päällä jokainen jarrutus hukkaa olemassa olevaa liike-energiaa ja jokainen kiihdytys jälleen nostaa kulutusta, ja siksi tasaisuus on taloudellisen ajamisen avain. Jotta ajo olisi mahdollisimman tasaista, turvavälit on pidettävä riittävinä, Vesalainen muistuttaa.
”Usein kuulee, että ihmiset eivät halua pitää pitkiä turvavälejä, koska kokevat, että joku toinen autoilija on heti änkeämässä väliin. Tämä ei pidä paikkaansa.”
Vesalaisen mukaan änkeämisen vaikutelma syntyy vain, jos etäisyyttä edellä ajavaan ei oikeasti ole tarpeeksi. Turvaväli mahdollistaa sen, että ohittaja pystyy helpommin palaamaan takaisin oikealle kaistalle ilman, että ohitetulle syntyy tunne änkeämisestä. Uusi turvaväli muodostuu vähitellen, kun ohittaja menee menojaan.
”Turvavälin ansiosta tilanteisiin pystytään reagoimaan ajoissa. Kun kaukana edessä näkyy jotain, mikä edellyttää nopeuden alentamista, kannattaa kaasu- tai tehopoljin nostaa ajoissa ylös ja rullata eteenpäin. Näin jarruttamisen tarve saadaan minimoitua. Kiihdytykset on puolestaan hyvä tehdä ripeästi hieman pienemmällä vaihteella ja tavoitenopeuteen päästyään jatkaa mahdollisimman suurella vaihteella, jolla moottori käy kevyesti. Liian iso vaihde ei kuitenkaan ole autolle hyväksi”, Vesalainen sanoo.
Myös pysäköidessä on hyvä pyrkiä minimoimaan pysähdykset ja liikkeellelähdöt, Vesalainen huomauttaa. Parkkipaikalla kannattaa suosia kahden peräkkäisen tyhjän ruudun paikkoja, jolloin auton voi ajaa parkkiruudun läpi seuraavaan keula edellä ja ruudusta pääsee lähtemään eteenpäin ilman peruutuksia ja turhia pysähdyksiä.
Omakotitalon pihaan kannattaa peruuttaa parkkiin. Kulutus jää pienemmäksi, kuin pihasta lähtiessä autoa ei tarvitse alkaa kääntämään kylmällä moottorilla. Turvallisuus ja taloudellisuus tulevat tässäkin samassa paketissa, sillä pihasta poistuminen keula edellä takaa usein myös paremman näkyvyyden.
”Monissa tilanteissa taloudellinen ajaminen onnistuu mainiosti turvallisuudesta tinkimättä – ja jopa sitä lisäten. Tärkeintä on kuitenkin aina muistaa, että taloudellisuuden tavoittelu ei milloinkaan saa mennä turvallisuuden edelle”, Vesalainen summaa.
Turvallisesti talvirengaskauteen – Renkaiden merkitystä ei kannata aliarvioida
Auton merkkivalot palavat taas – milloin on syytä huolestua?