29.9.2021
Kolmenkympin tienoilla olevista aikuisista peräti 46 prosenttia ajaa vuodessa vähintään 15 000 kilometriä ja vain viisi prosenttia jää alle viiden tonnin rajan. Yli 30 000 kilometriä vuodessa taittavien osuus (11 %) on puolestaan suurin 35–44-vuotiaissa.
”Tilastossa näkyy selkeästi niin sanottujen ruuhkavuosien vaikutus. Omat ja lasten harrastukset sekä työelämän hektisyys pitävät suomalaiset tien päällä aina viidenkympin tienoille asti, ja onhan monelle autoilu rakas harrastus ihan itsessään. Kun katsoo alle 5 000 kilometriä vuodessa ajavien osuutta ikäryhmittäin, niin selkeästi huomaa elämän vakiintuvan ikävuosien karttuessa. Seitsemääkymppiä lähestyvistä jo joka viides autoilee vain vähän”, sanoo Kamuxin aluepäällikkö.
Kamux on seurannut suomalaisten vuosittaisia ajomääriä barometrityyppisellä kyselytutkimuksella jo pitkään. Vertailu eri vuosien välillä paljastaa, että korona-aika on houkutellut tien päälle yhä useamman sellaisen nuoren aikuisen, joka ennen pandemiaa ajoi vain vähän. Alkuvuonna 2020 toteutetussa tutkimuksessa peräti 17 prosenttia 18–24-vuotiaista kertoi ajavansa vuodessa alle 5 000 kilometriä, mutta vuotta myöhemmin lukema on tippunut 9 prosenttiin.
”Nuoruuteen kuuluu vapaus ja huolettomuus, ja selkeästi entistä useampi nuori aikuinen on todennut autoilun tuovan enemmän valtaa omasta liikkumisesta päättämiseen vaikean vuoden keskellä. Kilometrien kasvu on autokaupassa näkynyt esimerkiksi nuorten kasvaneena kiinnostuksena dieselautoja kohtaan. Yli 40-vuotiailla vaikutus on ollut pitkälti päinvastainen: minimimäärän kilometrejä ajavien osuus on heillä kasvanut. Monen ruuhkavuosia läpikäyvän kuskin ajaminen on vähentynyt merkittävästi todennäköisesti siksi, että yhteiskunta on ollut pitkälti suljettu, töitä on tehty kotoa käsin ja lasten harrastukset ovat olleet tauolla”, hän arvelee.
Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.