17.6.2021
Viime aikoina on käyty paljon keskustelua autoilun ympäristövaikutuksista ja ekologisesta autoilusta. Keskustelu onkin nostanut esimerkiksi sähköautot näyttävästi tapetille. Kaasuautot sen sijaan jäävät helposti keskustelun ulkopuolelle, vaikka kaasuauton tuottamat päästöt ovat pienemmät kuin perinteisellä bensa- tai dieselautolla.
Koska kaasuautoilu on monelle suomalaiselle vielä uusi asia, kokosimme tähän kirjoitukseen 6 asiaa, jotka jokaisen on tiedettävä kaasulla ajamisesta.
Kaasuauto on hyvä vaihtoehto ympäristötietoiselle autoilijalle. Kaasuauto käyttää polttoaineena joko maakaasua tai biohajoavista aineista tuotettua biokaasua. Kuten jo nimestä voi päätellä, on biokaasu näistä se ekologisempi vaihtoehto.
Maakaasun palamisessa syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat 25 prosenttia pienemmät kuin bensa-auton päästöt. Biokaasunkin palamisessa syntyy hiilidioksidia, mutta esimerkiksi Gasumin mukaan nettomääräiset hiilidioksidipäästöt ovat biokaasulla ajettaessa pyöreä nolla. Tämä johtuu siitä, että biohajoavaan ainekseen on sitoutunut sama määrä hiilidioksidia, kuin mitä biokaasun palamisessa vapautuu.
Biokaasun ekologisuutta lisää myös se, että se on täysin uusiutuva polttoaine, joka myös edistää kiertotaloutta. Esimerkiksi kotitalouksien ja kauppojen biojätettä käytetään biokaasun valmistukseen.
Missä sitä kaasua sitten tankataan? Kaasua tankataan erillisillä kaasuasemilla, joita löytyy eri puolilta Suomea. Suurinta osaa tankkausasemista ylläpitää Gasum, jolla on tällä hetkellä 26 tankkausasemaa Suomessa. Lisäksi verkosto laajenee jatkuvasti. Gasumin lisäksi kaasua voi tankata myös pienempien toimijoiden asemilla.
Tankkausverkosto on Etelä- ja Länsi-Suomessa tiivis. Tällä hetkellä pohjoisin tankkausasema sijaitsee Oulussa ja itäisin Imatralla.
Vaikka Lapissa tai itäisessä Suomessa ei tankkausasemia juuri ole, ei matkasi kaasuautolla katkea sielläkään. Kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat nimittäin niin sanottuja bi-fuel -malleja. Tämä tarkoittaa sitä, että kaasun lisäksi autoon voi aina tankata myös tavallista bensaa. Voit siis huolettomasti lähteä pidemmällekin matkalle kaasuautollasi, vaikka takeita kaasun saatavuudesta matkan aikana ei olisikaan.
Kaasuauton huolto ei juuri poikkea bensa- tai dieselauton huoltamisesta, eivätkä huoltojen hinnatkaan juuri eroa. Ainut poikkeus on se, että kaasuautoon öljyt on vaihdettava pääosin kerran vuodessa, eli vaihtoväli on lyhyempi kuin bensa- tai dieselautolla.
Kaasu on polttoaineena bensaa halvempaa. Bensaan verrannollinen hinta on tällä hetkellä maakaasulla noin 0,7 euroa litralta ja biokaasulla noin 0,9 euroa litralta. Lisäksi Gasum tarjoaa ensirekisteröityjen kaasuautojen omistajille tankkauskorttia kiinteään kuukausihintaan.
Kaasun lisäksi kaasuauton omistaja maksaa myös käyttövoimaveroa. Vero on kuitenkin halvempi kuin esimerkiksi dieselillä. Kaasun käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa. Kaasulla ajaminen tulee siis edullisemmaksi kuin bensalla tai dieselillä ajaminen.
Kaasuautoja valmistavat monet tutut automerkit. Esimerkiksi Audin malleista A3, A4 ja A5 ovat saatavilla g-tron -malleina. Myös Seat, Opel, Iveco ja Skoda valmistavat kaasuautoja.
Kaasuautoilu on hyvä vaihtoehto ympäristötietoiselle autoilijalle, joka haluaa lisäksi säästää rahaa. Varsinkin eteläisessä Suomessa autoilija pärjää pelkällä kaasulla, sillä useimmissa kaasuautomalleissa tankillisella kaasua pääsee noin 300 – 500 kilometrin matkan.
Lisää tietoa kaasuautoilusta löydät esimerkiksi Gasumin verkkosivuilta.
Jos etsit itsellesi kaasuautoa, kannattaa tarkistaa Kamuxin kaasuauto valikoima. Valikoimastamme löydät perinteisten bensa- ja dieselautojen lisäksi myös hyvän valikoiman sähköautoja.