17.2.2023

Tien päälle hiihtolomaruuhkaan? Hyvällä suunnittelulla pääset turvallisesti perille

Hiihtolomien aikaan teillä riittää väkeä, kun iso joukko suomalaisia lähtee loman viettoon. Ihmekonsteja ruuhkien välttämiseen ei ole, mutta hyvällä suunnittelulla matka taittuu sujuvammin.


Ennen liikenteeseen lähtemistä voi olla hyvä vilkaista sääennustetta ja liikennetilannetta. Esimerkiksi Fintrafficin sivuilta löytyy ajankohtaista tietoa ajokelistä, liikennehäiriöistä sekä tietöistä. Lisäksi sivustolta voi tarkistaa eri teiden viimeisimmät kunnossapitotoimet, kuten aurausajankohdan, sekä tarkkailla kelikameroita ja reaaliaikaista ruuhkatilannetta eri väylillä. 


Auton tekniset ongelmat voivat aiheuttaa oman matkan hidastumista ja vaaratilanteita, jotka taas johtavat vilkkailla teillä liikenteen jumiutumiseen. Erityisesti ajovalojen polttimot, pyyhkijänsulat ja renkaat sekä öljyn ja lasinpesunesteen riittävä määrä kannattaa tarkistaa aina ennen pidempää reissua. Autosta tulisi löytyä myös varoituskolmio, taskulamppu ja heijastinliivit. 


Muistathan, että ruuhkaisten valtateiden tai liittymien varsille ei saa koskaan pysäköidä.


Liikkeelle on hyvä lähteä riittävän levänneenä, ja ajomatkaan on syytä varata tarpeeksi aikaa. Näin säästytään sekä turhalta hermojen kiristymiseltä että kiireen vuoksi tehdyiltä ohituksilta, jotka eivät pitkässä autoletkassa yleensä edes nopeuta perille pääsemistä. Suuret nopeuserot esimerkiksi ohituskaistoilla ovat turvallisuusriski, ja pahimmillaan pitkien jonojen ohitus ruuhkauttaa liikennettä ohituskaistan loppupäässä.

 

Pitkillä matkoilla taukojakaan ei sovi unohtaa – sen lisäksi että kuski virkistyy, myös takapenkillä on rauhallisempaa. 



Ruuhka-avustin ja navigaattori auttavat, mutta niihin ei kannata luottaa liikaa


Liian lyhyet turvavälit aiheuttavat letkassa herkästi haitariliikettä, kun ajosta tulee tempoilevaa, ja samalla peräänajon riski kasvaa. Nyrkkisääntönä pidetään, että maantienopeuksilla ajettaessa turvavälin on oltava metreinä vähintään nopeuden verran, 80 km/h vauhdissa siis ainakin 80 metriä.   


Joidenkin autojen lisävarusteena on ruuhka-avustin, joka säätelee letkassa auton nopeutta ja joissain tapauksissa myös suuntaa muun liikenteen mukaisesti. Järjestelmissä on automerkkien välisiä eroja, minkä lisäksi ruuhka-avustin toimii eri tavoin automaatti- ja manuaalivaihteisissa ajoneuvoissa. Oman auton järjestelmään ja sen toimintaperiaatteeseen tulee aina tutustua ennalta, jolloin järjestelmän osaa kytkeä ajoissa pois päältä esimerkiksi käännöksen lähestyessä. 


Varsinkin pitkillä matkoilla moni kuski tukeutuu navigaattorin reittiehdotukseen ja ajo-ohjeisiin. Ruuhkaisina päivinä voi kuitenkin olla kannattavampaa poiketa valtatieltä ja valita hieman pienempää väylää kulkeva reitti, jossa liikennettä on vähemmän. Vaikka aikaa ei säästyisikään huimasti, ajo on usein sujuvampaa ja samalla uudet maisemat piristävät matkantekoa. 



Lisää ajomatkan suunnittelusta:


Suunnitteletko ulkomaanmatkaa autoillen? Selvitä ainakin nämä asiat ennakkoon 

Juhannusreissu edessä? Älä aja väsyneenä – lyhytkin paussi virkistää



Viimeisimmät